Nowe obowiązki sprawozdawcze gmin (projekt)
W projekcie nowelizacji ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej:upol) przygotowanym przez Ministra Rozwoju i Finansów przewiduje się, że gminy będą miały
obowiązek składania corocznych sprawozdań dotyczących podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego. Zakres tych sprawozdań dotyczy przede wszystkim raportowania o różnych danych
dotyczących wymiaru i poboru tych podatków na terenie danej gminy.
Resort finansów, jako projektodawca, w projekcie nowelizacji upol do rozdziału 2a tej ustawy (który dotychczas dotyczył wyłącznie prowadzenia ewidencji podatkowej nieruchomości na potrzeby wymiaru i poboru tego podatku) wprowadził całkowicie nowe przepisy, dotyczące obowiązków sprawozdawczych gminnych organów podatkowych. Rozdział ten będzie nosił nowy tytuł, a mianowicie „Ewidencja podatkowa nieruchomości oraz sprawozdawczość podatkowa w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego”. Aktualnie bowiem w odniesieniu do podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego sprawozdawczość budżetowa gmin i miast na prawach powiatu obejmuje wyłącznie dochody budżetowe z tych podatków oraz skutki obniżania górnych granic stawek podatkowych, udzielonych ulg i zwolnień w tych podatkach na mocy uchwał rad gmin, a także skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa). Nowe sprawozdanie podatkowe będzie obejmowało informacje o:
