Rozliczenie składek w przypadku wystąpienia gminy ze związku międzygminnego
W statucie związku międzygminnego warto precyzyjnie opisać zasady rozliczeń finansowych wystąpienia gminy ze związku. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych sporów np. o to, czy składki zapłacone przez opuszczającą związek gminę podlegają zwrotowi w sytuacji, gdy nie zostały jeszcze przez związek wydane.
Do utworzenia związku międzygminnego dochodzi w drodze porozumienia dwóch lub większej liczby gmin. Sądy wskazują, że związek międzygminny powstaje w drodze umowy między gminami. Związek międzygminny może być tworzony również w celu wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej tzw. jednostek obsługiwanych (są nimi np. gminne instytucje kultury).
Zagadnienia związane z tworzeniem, funkcjonowaniem i rozwiązywaniem związków oraz porozumień międzygminnych regulują art. 64-74 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Znaczenie statutu związku
Statut jest kluczowym dokumentem dla związku. Od przyjęcia i ogłoszenia tego dokumentu zależy powstanie najważniejszych skutków prawnych i finansowych. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek właśnie z dniem ogłoszenia statutu. Utworzenie związku oraz przystąpienie gminy do związku wymaga przyjęcia jego statutu bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. Projekt statutu związku podlega uzgodnieniu z wojewodą. Statut związku podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Z dniem ogłoszenia statutu związek nabywa osobowość prawną.
