Treści raz wydanego zaświadczenia nie można zmienić
Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego nie znają instytucji zmiany, uchylenia lub stwierdzenia nieważności zaświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego lub stanu prawnego osoba może żądać wydania nowego zaświadczenia o treści adekwatnej do nowego stanu. Organ zaś wydania takiego nowego zaświadczenia nie może odmówić.
Zaświadczenia są aktami, które potwierdzają istnienie uprawnień lub obowiązków określonych uprzednio indywidualnym aktem prawnym. Nie są więc aktami administracyjnymi, lecz czynnościami faktycznymi. Nie są też oświadczeniami woli, lecz oświadczeniami wiedzy. Istota zaświadczenia sprowadza się zatem do tego, że nie rozstrzyga ono o żadnych prawach lub obowiązkach. Zaświadczenie nie tworzy również nowej sytuacji prawnej ani nie kształtuje bezpośrednio stosunku prawnego. Zaświadczenie nie może rozstrzygać czegokolwiek - żadnej sprawy, nie ma charakteru prawotwórczego ani charakteru interpretacyjnego.
