Wójt i rada gminy w gospodarce nieruchomościami
Gospodarka nieruchomościami stanowi jedno z najważniejszych zadań własnych gminy. Jej prowadzenie ustawodawca powierzył zarówno organowi wykonawczemu, jak i stanowiącemu, przypisując każdemu z nich odrębny zakres kompetencji w tym zakresie. Wójt i rada muszą tego podziału ściśle przestrzegać, aby dokonywane przez organy czynności mogły być ważne.
Zgodnie z art. 23 w zw. z art. 25 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.) gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Wśród różnych zagadnień związanych z tym zakresem można zwrócić uwagę na ewidencjonowanie nieruchomości, zabezpieczanie ich przed zniszczeniem i uszkodzeniem, ale również prowadzenie szeroko rozumianego obrotu tymi nieruchomościami. Zbywanie, nabywanie nieruchomości, ich wydzierżawianie, wynajmowanie i użyczanie na czas nieoznaczony może być uzależnione od zgody rady gminy. W takim właśnie kontekście w przepisach pojawia się organ stanowiąco-kontrolny. Nie jako organ gospodarujący nieruchomościami gminnymi, ale jako organ wyrażający zgodę na konkretne czynności. Tak ukształtowany podział zadań i kompetencji pomiędzy wójta i radę jest ciągle źródłem nieporozumień. Wynikają one głównie z niezrozumienia, że o ile uchwała rady może być konieczna dla przeprowadzenia przez wójta konkretnej transakcji, o tyle rada nie może w niej ograniczać kompetencji wójta (np. do swobodnego kształtowania treści umowy). Oczywiście sam fakt podjęcia uchwały przez radę gminy nie obliguje, lecz jedynie umożliwia sprzedaż lub dzierżawę na czas nieoznaczony nieruchomości.
