Zasady dochodzenia należności cywilnoprawnych – postępowanie w urzędzie JST
Na wyraźną prośbę naszych Czytelników obecny dodatek „Procedury” dotyczy zasad dochodzenia należności cywilnoprawnych w pigułce - od próby polubownego rozwiązania sprawy (wezwania do zapłaty), przez proces sądowy, aż do windykacji.
Stosowanie procedury prowadzenia windykacji należności cywilnoprawnych w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) lub innej jednostce sektora finansów publicznych musi być oparte na właściwej regulacji wewnętrznej oraz przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Stosownym aktem prawnym będzie zarządzenie właściwego organu wykonawczego w sprawie ustalenia instrukcji dotyczącej zasad prowadzenia egzekucji należności podatkowych i publicznoprawnych oraz windykacji należności cywilnoprawnych w urzędzie organu administracji publicznej lub samorządowej.
Zarządzenie w sprawie ustalenia instrukcji
Podstawą wydania zarządzenia w sprawie ustalenia instrukcji dotyczącej zasad prowadzenia egzekucji należności podatkowych i publicznoprawnych mogą być przepisy art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), art. 33 ust. 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Podstawą wprowadzenia takiego zarządzenia są przepisy dotyczące kontroli zarządczej, którą powinien wdrożyć:
- wójt,
- burmistrza,
- prezydent miasta,
- przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego,
- kierownik jednostki sektora finansów publicznych.
W przypadku gminy kierownikiem urzędu jest wójt (przykład dotyczy oczywiście samorządu gminnego; w pozostałych szczeblach samorządu są to odpowiednio właściwe organy tych jednostek). Z kolei przepisy dotyczące egzekucji w administracji wskazują organy właściwe do przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego.
