Sposób kalkulacji kwot na kształcenie specjalne
Wraz z kalkulacją kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży na rok 2018 otrzymaliśmy informację dla samorządów na temat kalkulacji kwot na kształcenie specjalne. W informacji tej jest mowa, iż "w stosunku do obecnego rozwiązania główna zmiana dotyczy gwarancji środków w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych. W szkołach ogólnodostępnych wyodrębniać się będzie tylko wydatki ponoszone na realizację zaleceń wynikających z orzeczeń, tj. np. wydatki na wynagrodzenie nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych. Przyjęte rozwiązania są korzystne dla dzieci niepełnosprawnych i znacząco upraszczają rozliczanie się z tego obowiązku. Dodatkowo wprowadzono możliwość prostego wyodrębnienia środków (łatwo wyliczanym wskaźnikiem) ponoszonych w oddziałach integracyjnych i specjalnych w szkołach ogólnodostępnych". 1) Czy w związku z tym, należy rozumieć, iż nie można wyodrębniać w ramach kształcenia specjalnego wydatków rzeczowych? Z orzeczeń wynikają raczej ilości godzin różnego rodzaju form wsparcia, jakie należy przyjąć, nie ma mowy jakiego rodzaju ewentualne wyposażenie czy pomoce należy zastosować w pracy z takim uczniem? 2) O jaki "łatwo wyliczany wskaźnik" chodzi?
