Wzajemne wyłączenia przy sporządzaniu łącznego bilansu oraz rachunku zysków i strat
Urząd marszałkowski sporządza łączny bilans i rachunek zysków i strat obejmujący bilanse oraz rachunki urzędu i jednostek mu podległych. Przy uzgadnianiu wzajemnych wyłączeń, występują różnice pomiędzy urzędem i jego jednostkami, głównie spowodowane tym, iż urząd dużo dłużej przyjmuje dokumenty do ksiąg starego roku (28 lutego) niż jego jednostki (31 stycznia).
Na przykład urząd ma w kosztach i zobowiązaniach wobec swojej jednostki 2000 zł (2 faktury po 1000 zł), jednostka natomiast w księgach starego roku w przychodach i należnościach ma tylko 1000 zł, gdyż drugi 1000 zł ma już ujęty w nowym roku. Urząd wykazuje w swoim bilansie 2000 zł zobowiązań, a w rachunku 2000 zł w kosztach, jednostka natomiast w bilansie 1000 zł należności i 1000 zł w przychodach. Może też być odwrotna sytuacja: urząd wystawił fakturę na 150 zł, którą zaliczył do przychodów i należności starego roku (i takie kwoty ma w bilansie i rachunku), a jednostka zaliczyła już ją do kosztów i zobowiązań nowego roku i nie wykaże ich w swoich sprawozdaniach za stary rok. Jakie kwoty należy wyłączyć, sporządzając łączny bilans i rachunek zysków i strat?
