Elementy decyzji administracyjnej
Art. 107 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego wskazuje elementy obligatoryjne dla decyzji administracyjnej.
Kodeks postępowania administracyjnego wskazuje, jakie elementy są obligatoryjne dla decyzji administracyjnej i zgodnie z art. 107 § 1 k.p.a. decyzja zawiera:
1) oznaczenie organu administracji publicznej, który ją wydał - ma to istotne znaczenie przy ustaleniu, czy dane rozstrzygnięcie zostało podjęte przez właściwy rzeczowo i miejscowo (oraz instancyjnie)[1] organ administracji publicznej, co bezpośrednio wpływa na ważność tej decyzji (zgodnie z art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a.);
2) datę wydania - oznaczenie daty decyzji jest doniosłe z tego względu, że dla oceny legalności decyzji przez sąd administracyjny miarodajny jest stan prawny i faktyczny istniejący w dniu wydania decyzji[2];
3) oznaczenie strony lub stron - poprzez dokładne wskazanie strony lub stron postępowania (imię i nazwisko lub nazwa oraz adres); niezależnie jednak od tego, czy strona ma, czy nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych, czy jedynie działa przez umocowanego do reprezentacji pełnomocnika, to stroną decyzji i jej wyłącznym adresatem może być osoba, której rozstrzygnięcie dotyczy (nie pełnomocnik) - skierowanie decyzji do osoby niebędącej stroną w sprawie może prowadzić do stwierdzenia nieważności zgodnie z art. 156 § 1 pkt 4 k.p.a. Przepisy nie wskazują dokładnie, w jakim miejscu decyzji powinny zostać wskazane strony postępowania, jednak treść decyzji wraz z uzasadnieniem nie powinna budzić wątpliwości co do ustalenia kręgu stron postępowania;
