Rodzaje decyzji w świadczeniach z pomocy społecznej
Najważniejsze decyzje z zakresu pomocy społecznej związane są ze świadczeniami. W zależności od przedmiotu i celu regulacji można wyróżnić decyzje przyznające i odmawiające przyznania świadczenia, decyzje ustalające odpłatność za świadczenia, decyzje weryfikujące wcześniejsze decyzje oraz decyzje nakazujące zwrot świadczeń i wydatków.
Decyzje, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej, można podzielić na cztery typy. Najważniejsze znaczenie odgrywają decyzje związane ze świadczeniami. W zależności od przedmiotu i celu regulacji można wyróżnić decyzje:
1) przyznające i odmawiające przyznania świadczenia;
2) ustalające odpłatność za świadczenia;
3) weryfikujące wcześniejsze decyzje;
4) nakazujące zwrot świadczeń i wydatków[1].
Należy jednak zauważyć, że ustawa o pomocy społecznej przewiduje w swej treści również inne formy przyznania pomocy społecznej (np. umowę - w przypadku pożyczki na ekonomiczne usamodzielnienie, czy orzeczenie sądu - w przypadku wynagrodzenia za sprawowanie opieki), jak również pomoc może zostać udzielona przez podjęcie działań faktycznych (np. sprawienie pochówku)[2].
Decyzje przyznające i odmawiające przyznania świadczenia
Zgodnie z art. 106 ustawy o pomocy społecznej, co do zasady, przyznanie świadczeń z pomocy społecznej następuje w formie decyzji administracyjnej. Obowiązek ten może nie dotyczyć udzielenia świadczeń w postaci interwencji kryzysowej, pracy socjalnej, poradnictwa, uczestnictwa w zajęciach klubu samopomocy, klubu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi, schronienia w formie ogrzewalni i noclegowni, sprawienia pogrzebu, a także przyznania biletu kredytowanego.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, z wyjątkiem decyzji o odmowie przyznania biletu kredytowanego oraz decyzji w sprawach cudzoziemców, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Decyzja o przyznaniu bądź o odmowie przyznania świadczenia powinna zawierać wszystkie elementy, o których mowa w Kodeksie postępowania administracyjnego.
