Kiedy uwzględniać w księgach rachunkowych zasądzoną a niewpłaconą nawiązkę
Jednostka budżetowa otrzymała w marcu bieżącego roku od sądu rejonowego tytuł egzekucyjny dotyczący wpłaty nawiązki na naszą rzecz. Po dziś dzień wpłata nie została dokonana. Kiedy powinniśmy nawiązkę uwzględnić w księgach rachunkowych: w okresie, w którym otrzymaliśmy pismo z sądu, czy w okresie, kiedy nawiązka zostanie wpłacona na konto jednostki? Czy jednostka, na pisemny wniosek skazanego, może wyrazić zgodę na rozłożenie nawiązki na raty?
Sposób ewidencji należności podyktowany jest koniecznością zapewnienia prawidłowej prezentacji danych w sprawozdaniach budżetowych i wymaga zwrócenia uwagi na treść załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości).
