Elektrownie wiatrowe – zwrot nadpłaty
Wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości od elektrowni wiatrowych z mocą wsteczną ma negatywne skutki finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego, którym przepisy nowelizujące nie zapewniły z tego tytułu żadnej rekompensaty. Czy trzeba zwrócić podatnikom nadpłaty? Czy należą się od nich odsetki? Co może zmienić wniosek złożony w tej sprawie do Trybunału Konstytucyjnego?
Od pewnego czasu zasady opodatkowania elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości wywołują wiele wątpliwości. Są one związane przede wszystkim ze sposobem określania podstawy opodatkowania tym podatkiem, w szczególności z oceną tego, czy podstawa opodatkowania powinna być określona w oparciu o wartość księgową czy też wartość rynkową budowli. Przy stwierdzeniu zaś, że podstawa powinna być określona w oparciu o wartość księgową, sporne pozostaje to, które elementy (jakie środki trwałe) w niej uwzględnić (pisaliśmy o tym w RB 15-16/2017 na s. 41 - artykuł pt. „Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych”. Rzecz - w odniesieniu do dotychczasowego stanu prawnego - nie została jeszcze ostatecznie wyjaśniona. Problem ten rozstrzygnie zapewne dopiero Naczelny Sąd Administracyjny w perspektywie najbliższego roku. W odniesieniu do przyszłości - ale częściowo także w odniesieniu do stanu obecnego (tj. roku 2018) - postanowił w sprawę zaingerować ustawodawca, zmieniając zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych (pisaliśmy o tym w RB 17/2018 na s. 26 - artykuł pt. „Podatek od nieruchomości od elektrowni wiatrowych - koniec wątpliwości”.
