Uchwałę rozstrzygającą skargę na działalność wójta trzeba uzasadnić
Prawidłowe uzasadnienie to takie, które zawiera ocenę stanu faktycznego w świetle obowiązującego prawa oraz wskazuje, jaki zachodzi związek między tą oceną a treścią rozstrzygnięcia. Organ powinien zatem należycie uzasadnić, jak rozumie przepisy mające zastosowanie w rozpoznawanej sprawie i dlaczego należy je zastosować do konkretnych warunków stanu faktycznego danej sprawy.
Uchwała rady gminy w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność wójta musi zawierać uzasadnienie spełniające wymogi formalne określone w przepisach ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zwrócił na to uwagę wojewoda zachodniopomorski, który rozstrzygnięciem nadzorczym z 30 maja 2018 r. (nr P-1.4131.114.2018.KN) stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność wójta. „W treści uzasadnienia uchwały rady gminy nie został przedstawiony stan faktyczny skargi, tj. co było jej przedmiotem, jakie zarzuty podniósł skarżący, jakie działania wójta zostały zakwestionowane, a także z jakich przyczyn zarzuty przedstawione przez skarżącego nie zasługują na uwzględnienie. Brak jest również wskazania prawnych podstaw rozstrzygnięcia, tj. przepisów obowiązującego prawa, które uzasadniają stanowisko rady uznające podniesione przez skarżącego zarzuty za nieuzasadnione” - czytamy w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody zachodniopomorskiego.
