Wykluczenie wykonawcy z powodu nieprawdziwych informacji
W celu zapewnienia rzetelnego prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w polskim systemie prawnym przewidziano instytucję przesłanek obligatoryjnego wykluczenia wykonawcy. Biorąc pod uwagę, że konsekwencją ich zastosowania jest uniemożliwienie wykonawcy ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego, regulacja ta powinna być jak najbardziej precyzyjna i na tyle dostosowana do realiów rynkowych, aby z jednej strony zapewnić wybór właściwego wykonawcy, ale z drugiej strony, nie ograniczyć w sposób nadmierny konkurencji.
Przesłankami wykluczenia budzącymi istotne wątpliwości, są te uregulowane w art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 PZP. Przy czym, na cele niniejszego artykułu pominięto kwestie różnic w ich brzmieniu i sprowadzono do jednej ogólnej przesłanki jaką jest przedstawienie przez wykonawcę informacji wprowadzających w błąd zamawiającego, które mają lub mogą mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez niego w toku postępowania. Jest to o tyle istotne, że - jak się wydaje, a przynajmniej takie są przeważające poglądy doktryny i orzecznictwa - przepisy nie przewidują możliwości sanacji przedstawionych informacji i zastąpienia ich poprawnymi, zgodnymi z rzeczywistością w trybie art. 26 ust. 3 PZP.
