Jak odróżnić interes prawny od interesu faktycznego
Uchwała lub zarządzenie podjęte przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Takie prawo ma każdy, czyj „interes prawny” lub uprawnienie zostały naruszone. Nie daje natomiast takich możliwości „interes faktyczny”. Skarżący na tej podstawie nie może bowiem wskazać uprawnień, które odbiera mu zaskarżony akt administracyjny, albo obowiązków, które na niego nakłada.
Przepis art. 101 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przyznaje każdemu, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem prawo zaskarżenia ich do sądu administracyjnego. Dotyczy to aktów podjętych przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej. Zasady tej nie stosuje się, gdy w sprawie orzekał już sąd administracyjny i skargę oddalił. Wyłączenie to pozwala ograniczyć liczbę skarg dotyczących tej samej uchwały lub zarządzenia. Skargę można wnieść do sądu administracyjnego w imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców gminy, którzy na to wyrażą pisemną zgodę. Zasady te stosuje się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich.
