Leasing w jednostce budżetowej
Czy jednostka budżetowa (sąd) może mieć samochód w leasingu?
Możliwość sfinansowania zakupu środka trwałego przez jednostkę budżetową w formie leasingu związana będzie z określeniem charakteru umowy oraz zwróceniem uwagi na zapisy m.in.:
- ustawy z 23 kwietnia 1694 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.),
- ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp),
- rozporządzenia Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: rozporządzenie w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych).
Stosownie do zapisów art. 7091 k.c., przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego. W zależności od charakteru umowy, w przypadku leasingu finansowego przeniesienie na korzystającego prawa własności przedmiotu leasingu po zakończeniu okresu leasingu następuje wraz z ostatnią wpłatą. Jeżeli przedmiotem umowy jest sfinansowanie prawa do używania samochodu w oparciu o zapisy umowy leasingu operacyjnego, do korzystającego należy decyzja, czy po jego zakończeniu nastąpi nabycie środka trwałego.
