Zamknięcie roku 2018 w jednostkach sektora finansów publicznych
Wstęp
Ostatni kwartał roku obrotowego i pierwszy kwartał roku kolejnego w księgowości jednostek sektora finansów publicznych wiąże się z koniecznością wykonania wielu czynności dotyczących przygotowania do zamknięcia ksiąg rachunkowych, rozliczenia środków budżetowych i sporządzenia sprawozdania finansowego za kończący się rok. Jednak największe nasilenie prac przypada na ostatnie dni grudnia roku bilansowego i pierwsze 3 miesiące roku kolejnego. Otwieranie i zamykanie ksiąg rachunkowych jest jednym z elementów prowadzenia rachunkowości. W jednym okresie i pod jedna datą zamyka się wszystkie operacje gospodarcze, które wystąpiły w danym roku. Zależnie od stosowanej techniki prowadzenia ksiąg rachunkowych ich zamknięcie odbywa się w różny sposób.
Czynności przygotowawcze prowadzące do zakończenia roku budżetowego w ewidencji księgowej, jak również ostateczne jego zamknięcie to proces wieloetapowy. Proces ten jest czasochłonny i zarazem istotny dla całej jednostki. Na podstawie sald kont wynikających z zamknięcia poprzedniego roku rozrachunkowego tworzy się bilans otwarcia nowego roku obrachunkowego. Niezwykle ważne jest, aby stan kont w bilansie otwarcia był zgodny ze stanem ustalonym na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych jednostki.
W Poradniku szczegółowo omówiono poszczególne etapy prac prowadzące do zamknięcia roku obrotowego. Czynności te w jednostkach sektora finansów publicznych rozpoczynają się w ostatnim kwartale roku budżetowego. Faktem jest, że proces zamykania roku tak naprawdę dotyczy wielu komórek organizacyjnych danej jednostki - nie tylko i wyłącznie komórki finansowej. Warto zatem skorzystać z zaprezentowanego wykazu i terminarza czynności, które powinny być wykonane przez głównego księgowego i podległych mu pracowników do 31 marca roku następnego. Z Poradnika można dowiedzieć się m.in.:
- jakich rozliczeń należy dokonać na koniec roku (na czym polega korekta odpisu na ZFŚS - w Poradniku zostały omówione m.in. sposoby ustalania faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych oraz dokumenty właściwe do ujęcia tych korekt w księgach rachunkowych; jak rozliczyć i zaewidencjonować udzielone i otrzymane dotacje; rozliczenie zaliczek udzielonych pracownikom; ustalenie zaangażowania wydatków budżetowych roku bieżącego i lat przyszłych),
