Miasta rowerów
Miłośnicy dwóch kółek mają ostatnio coraz więcej powodów do zadowolenia - samorządy coraz bardziej dbają o infrastrukturę dla jednośladów - drogi rowerowe pozwalają na szybki przejazd nawet przez całe miasto, z korzyścią dla jakości powietrza.
W głównych Polskich miastach (Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź, Katowice, Poznań i Gdańsk) na koniec ubiegłego roku było ok. 1,8 tys. km stricte ścieżek rowerowych. Gdyby do tego dodać ciągi pieszo rowerowe i wszelkie dodatkowe trasy dostosowane do dwóch kółek - liczba ta będzie znacznie większa. I, co ważne, rośnie z roku na rok. Gminy bowiem uwzględniają w swoich budżetach budowę kolejnych dróg dla cyklistów nie tylko w największych aglomeracjach lecz także małych miejscowościach. Z jednej strony, rozwój infrastruktury dla niskoemisyjnych środków transportu wpisuje się w walkę ze smogiem, z drugiej - sami mieszkańcy miast coraz mocniej stawiają właśnie na rower - widać to np. w budżetach obywatelskich, w których budowa ścieżek rowerowych stała się praktycznie jednym z żelaznych punktów.
Długość dróg rowerowych, w km, na koniec 2017 r. Bydgoszcz 85 Gdańsk 188 Katowice 165 Kraków 220 Lublin 142 Łódź 188 Poznań 175 Szczecin 135 Warszawa 535 Wrocław 290 Źródło: Morizon.pl |
Tym nie mniej, jak twierdzi , założyciel i szef Bike Republic, mobilnego serwisu rowerowego z Wrocławia, nadal dzieli nas spory dystans, jeśli popatrzymy na rozwój ruchu rowerowego w krajach Zachodniej Europy.
