Zasady sporządzania sprawozdania Rb-N
Do redakcji „Rachunkowości Budżetowej” napływa wiele pytań dotyczących zasad sporządzania oraz prawidłowego wykazywania danych w sprawozdaniach w zakresie operacji finansowych. Wychodząc na przeciw Państwa oczekiwaniom w bieżącym numerze omawiamy zasady sporządzania sprawozdania Rb-N. W celu pełnego zobrazowania omawianych zasad przedstawiamy także przykładowo wypełniony wzór.
Sprawozdanie Rb-N (kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych) jest jednym z rodzajów sprawozdań sporządzanych przez jednostki sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Sporządzane jest na podstawie ewidencji księgowej jednostki, sprawozdań, bądź innych wiarygodnych dokumentów potwierdzających istnienie należności w złotych i groszach stosownie do zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Sprawozdanie Rb-N jest sprawozdaniem wykorzystywanym do celów statystycznych, powinno być rzetelne i prawidłowe pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym, trwałe i czytelne.
Sprawozdanie w zakresie operacji finansowych (RbN) sporządza się według stanu na koniec okresu sprawozdawczego rozumianego jako ostatni dzień I, II, III, IV kwartału roku kalendarzowego lub roku budżetowego, jak również dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, dzień zakończenia likwidacji jednostki.
