Zwrot świadczeń nienależnie pobranych sfinansowanych z dotacji w trakcie roku budżetowego i po jego zakończeniu – jaki paragraf?
Wiele zapytań kierowanych do Ministerstwa Finansów dotyczy sposobu ewidencjonowania wydatków ponoszonych przez samorządowe jednostki budżetowe, których źródłem finansowania są dotacje z budżetu państwa. Artykuł powstał na podstawie interpretacji wydanej przez Ministerstwo Finansów 22 listopada 2018 r. (sygn. BP1.4102.50.2018).
Zasady gospodarki finansowej JST i samorządowej jednostki budżetowej - różnice
Na potrzeby artykułu należy odwołać się do ustawowych zasad budżetowania w jednostkach samorządu terytorialnego (JST). W jednostkach tych występują zasadniczo dwie najważniejsze kategorie:
- wpływy zasilające budżet,
- wydatki.
Przez wpływy zasilające budżet JST należy rozumieć środki publiczne określone w art. 5 uofp. Należą do nich m.in. dochody publiczne. Źródła dochodów JST kataloguje szczegółowo ustawa o dochodach JST. Artykuł 3 ust. 1 tej ustawy wskazuje, że dochodami JST są: dochody własne, subwencja ogólna oraz dotacje celowe z budżetu państwa.
W ślad za tym, że JST otrzymuje dotacje celowe z budżetu państwa, w jej ewidencji rachunkowej musi istnieć mechanizm umożliwiający rozliczenie każdej z otrzymanych dotacji. Służą temu m.in. podziałki klasyfikacji budżetowej odnoszące się do dotacji.
Zgodnie z ustrojowymi zasadami organizacji JST otrzymywane przez nie dotacje celowe na realizację zadań publicznych są wydatkowane przez jej jednostki organizacyjne. Podstawową formą organizacyjno-prawną jednostek organizacyjnych JST są jednostki budżetowe. Zasady gospodarki finansowej samorządowych jednostek budżetowych oparte są na planach finansowych dochodów i wydatków. Plany te pochodzą z budżetu JST. Są jego cząstką.
