Skutki podatkowe podróży służbowych pracowników jednostek budżetowych – część I
Odbywanie przez pracowników podróży służbowych wiąże się z otrzymywaniem przez nich od pracodawców określonych w obowiązujących przepisach świadczeń - czy to pieniężnych, czy też w naturze. Ma to swoje skutki podatkowe - zarówno po stronie przychodów pracownika, jak i kosztów pracodawcy. Jednak czy każde otrzymane świadczenie będzie podlegającym opodatkowaniu przychodem pracownika, a każdy wydatek pracodawca będzie mógł zostać zaliczony do kosztów podatkowych? Na te i inne pytania autor odpowiada w tekście.
Zasady ustalania należności przysługujących pracownikom zatrudnionym w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej zostały określone w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej: rozporządzenie z 2013 r.). To do tych regulacji odsyła prawodawca podatkowy, definiując ogólne zasady stosowania zwolnień w podatku dochodowym od osób fizycznych. W sferze budżetowej, oprócz wspomnianego rozporządzenia z 2013 r., stosowane są również inne, szczególne regulacje dedykowane poszczególnym grupom funkcjonariuszy, na przykład radnym. W tej publikacji ograniczymy się jednak do przeanalizowania skutków podatkowych podróży tych pracowników, którym dedykowane są przepisy rozporządzenia z 2013 r.
Charakter wyjazdu
Od tego, czy wyjazd jest podróżą służbową, czy ma inny charakter, zależy rodzaj świadczeń, które przysługują z tego tytułu pracownikowi, a w efekcie również jego konsekwencje fiskalne.
