Gazeta Samorządu i Administracji 4/2019 z 05.04.2019
Data publikacji: 31.03.2019
Estetyka prywatnego podwórka poza kompetencją rady gminy
Rada gminy nie może w regulaminie utrzymania czystości i porządku nakładać na właścicieli nieruchomości obowiązków związanych z koszeniem trawników czy usuwaniem chwastów z terenu ich nieruchomości. Nie może też nakazywać im usuwania z nieprzeznaczonych do publicznego użytku fragmentów posesji nieczystości, np. nagromadzonego tam błota.
Obowiązki właścicieli nieruchomości związane z utrzymaniem czystości i porządku uregulowane zostały w art. 5 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). Zgodnie z treścią tego przepisu właściciele nieruchomości są zobowiązani do:
- wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
