Podstawa rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem samorządowym podejrzanym o wykorzystywanie pełnionej funkcji
Urzędnika samorządowego obowiązuje zakaz wykonywania jakichkolwiek pozapracowniczych lub pozasłużbowych czynności, które pozostają w sprzeczności lub są związane z zajęciami wykonywanymi w ramach obowiązków służbowych, na rzecz podmiotów wydawanych decyzji administracyjnych, które wywołują uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Zakaz obowiązuje pod rygorem niezwłocznego rozwiązania stosunku pracy.
Stan faktyczny
Od 1999 r. pracownica była zatrudniona w jednym ze starostw na stanowisku naczelnika wydziału architektury i budownictwa. W 2004 r. wicestarosta powiatu zażądał od pracownicy wyjaśnień w sprawie pełnienia przez nią funkcji kierownika budów lub inspektora nadzoru budowlanego na terenie powiatu, gdzie pełniła funkcję naczelnika. Pracownica zobowiązała się do zaprzestania pozapracowniczej działalności. Po latach, w 2014 r. starosta skierował do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego kilka pism o udzielenie informacji, czy pracownica pełniła funkcję kierownika budów na terenie powiatu. W odpowiedzi wskazano 21 takich przypadków w latach 20112012 i dwa w 2013 r. Równocześnie prokuratura rejonowa poinformowała starostę o przedstawieniu pracownicy zarzutu popełnienia przestępstwa w postaci podrabiania, przerabiania dokumentów i niszczenia dokumentów (dopiero prawomocnym wyrokiem sądu okręgowego z 2016 r. powódka została uniewinniona od zarzucanych jej czynów). W lipcu 2013 r., w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim, pracownica rozpoczęła prace nad współtworzeniem związku zawodowego.
