Rozwiązania równoważne umów o zamówienie publiczne
Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.

Opis przedmiotu zamówienia powinien się opierać na konieczności spełnienia przez oferowane świadczenie obiektywnych cech jakościowych i technicznych. Obowiązek zachowania obiektywizmu wyklucza jako sprzeczne z prawem wszelkie wymagania niemające znaczenia dla parametrów jakościowych i użytkowych przewidywanych rozwiązań.
Opis wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia ma gwarantować uczciwą konkurencję, co nie jest równoznaczne z ich sformułowaniem w sposób pozwalający na spełnienie wymagań technicznych wszystkim podmiotom działającym w danej branży (Sąd Okręgowy sygn. akt V Ca 362/04). Zamawiający ma prawo do takiego określenia swych wymagań, by mógł wybrać ofertę najlepiej odpowiadającą jego potrzebom. Sam fakt, że jednemu z dostawców łatwiej jest spełnić wymagania zamawiającego i uzyskać wyższą ocenę oferty niż innemu dostawcy nie może być traktowany jako ograniczanie konkurencji. Uczciwą konkurencję narusza jednak taki opis przedmiotu zamówienia, w którym zamawiający poprzez użyte sformułowania lub parametry będzie wskazywał na jednego konkretnego dostawcę lub na jeden wybrany produkt. Produkt ten nie musi być przy tym nazwany przez zamawiającego. Wystarczy, że wymogi i parametry dla przedmiotu zamówienia są określone tak, że aby je spełnić, oferent musi dostarczyć jeden konkretny produkt.
Wskazanie producenta bądź konkretnego produktu jest z oczywistych względów najwygodniejszą formą opisywania przedmiotu zamówienia. Jednakże ustawa zakazuje dokonywania opisu przedmiotu zamówienia w sposób dyskryminujący i utrudniający uczciwą konkurencję - co przejawia się przede wszystkim wskazywaniem przez zamawiającego na konkretny produkt. Zakaz ten nie oznacza konieczności nabycia przez zamawiającego dostaw, usług czy robót budowlanych nieodpowiadających jego potrzebom co do jakości, funkcjonalności czy wymaganych parametrów technicznych, a jedynie nakazuje dopuścić konkurencję między wykonawcami mogącymi spełnić postawione wymogi w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, bez ograniczania dostępu do zamówienia dla określonych producentów.
