Plan kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego – komentarz
Wstęp
Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi integralną część rachunkowości prowadzonej w urzędzie gminy, starostwie powiatowym lub urzędzie marszałkowskim. Prowadzenie ewidencji księgowej na kontach budżetu określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont pozwala na ustalenie kasowego wykonania budżetu gminy, powiatu i województwa samorządowego w zakresie dochodów i wydatków budżetu.
Zapisy w urządzeniach księgowych budżetu pozwalają także na obserwację realizacji przychodów i rozchodów, stanu należności i zobowiązań budżetu. Ponadto umożliwiają ustalenie wyniku kasowego wykonania budżetu i wyniku na operacjach niekasowych za dany rok budżetowy oraz stanu skumulowanej nadwyżki lub niedoboru na zasobach budżetu za okres od utworzenia jednostki budżetowej do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
Na podstawie opisów kont syntetycznych jednostki samorządu terytorialnego można wnioskować, że są one oparte na założeniu, iż wydatki budżetowe są realizowane w urzędzie i w innych jednostkach budżetowych ze środków przekazanych z rachunku podstawowego budżetu i innych rachunków bankowych budżetu na rachunki bieżące tych jednostek. Natomiast dochody objęte planami finansowymi urzędu i innych samorządowych jednostek budżetowych są wpłacane na rachunki bankowe tych jednostek. Dochody te są następnie przekazywane na rachunek podstawowy budżetu. W formie bezpośrednich wpłat na rachunek podstawowy budżetu są realizowane dochody budżetu z tytułu subwencji i dotacji, płatności związane z dofinansowaniem projektów realizowanych z udziałem środków unijnych i innych środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody realizowane na rzecz jednostek samorządu terytorialnego przez urzędy skarbowe oraz odsetki od środków na rachunkach bankowych budżetu.
W opisie konta 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” określono, że konto to może służyć również do ewidencji dochodów i wydatków realizowanych bezpośrednio z rachunku bieżącego budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Niestety, takie .
