Jak ująć w ewidencji księgowej rozwiązanie odpisu aktualizującego należności
W naszej jednostce należność podatkowa przypisywana jest na kontach - Wn 221/Ma 720 (np. 756/75615/0310). Tworzony jest odpis aktualizujący na tę należność, np. 100% na kontach: Wn 761/Ma 290, a nie na koncie 720 (taki jest zapis w polityce rachunkowości), a odpis do odsetek: Wn 751/Ma 290.
Gdy ktoś wpłaci część należnej kwoty po zamknięciu roku, odpis jest rozwiązywany w części wpłaconej: Wn 290/Ma 760 należność główna; odsetki: Wn 290/Ma 750. Zdarza się także sytuacja, gdy umarzane jest 50% należności objętej odpisem: Wn 290/Ma 221 (decyzja administracyjna), a pozostała część objęta odpisem rozkładana jest na raty (ugoda) - czyli likwidacji ulega odpis - bo ustała przesłanka uzasadniająca istnienie odpisu. Jak należy ująć tę operację księgach rachunkowych - czy Wn 290/Ma 760, czy Wn 290/Ma 720?
