Zmiany w zakresie kontroli zarządczej zaproponowane w rządowym projekcie ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji można zapoznać się z przygotowanym w Ministerstwie Finansów projektem ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych (dalej: projekt). Modyfikacji poddano zapisy dotyczące m.in. kontroli zarządczej oraz audytu wewnętrznego. Projektodawca podkreślił bowiem komplementarność tych zagadnień i wskazał na konieczność doprowadzenia do spójności przepisów w tym obszarze. Nowa regulacja ma wejść w życie z początkiem 2020 r.
Głównymi celami proponowanych zmian są m.in.:
- poprawa procesu planowania działalności administracji i wzmocnienie systemu zarządzania i kontroli (kontroli zarządczej) w sektorze finansów publicznych - w szczególności na poziomie operacyjnym (tj. na poziomie jednostki sektora finansów publicznych realizującej wyznaczone cele),
- wprowadzenie zasady rozliczalności.
Przyczyny wprowadzenia zmian w kontroli zarządczej
Z przeprowadzonej przez Ministerstwo Finansów analizy wynika, że niezbędne są zmiany w systemie kontroli zarządczej, obejmujące m.in. kwestie dotyczące sposobu i trybu wyznaczania oraz rozliczania celów.
Do podstawowych słabości systemu planowania działalności administracji zaliczono w szczególności:
|
