Przywrócenie terminu w postępowaniu administracyjnym
Uchybienie przez stronę postępowania administracyjnego poszczególnym terminom rodzi nie tylko konsekwencje prawne, ale również wiele emocji. Dlatego też organy prowadzące daną sprawę powinny szczegółowo znać uwarunkowania prawne związane z przywracaniem uchybionych terminów. Powinno to przyczynić się do szybkiego wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości.
Przywrócenie terminu następuje tylko na wniosek strony i w przypadku, gdy terminowi temu uchybiono. Tak wynika przynajmniej z wyroku NSA, który zapadł 28 lutego 2019 r. (sygn. akt I GSK 1126/18). Przedmiotem badania organu jest w takim wypadku zarówno zachowanie terminu do złożenia wniosku o przywrócenie terminu oraz to, czy zainteresowany uprawdopodobnił, że niezachowanie terminu do dokonania czynności w postępowaniu było wynikiem jego niezawinionego zachowania.
O braku winy w niedopełnieniu obowiązku można mówić tylko w przypadku stwierdzenia, że dopełnienie obowiązku stało się niemożliwe z powodu przeszkody nie do przezwyciężenia (strona w żaden dostępny sposób nie mogła usunąć przeszkody).
