Self-cleaning – droga do oczyszczenia wykonawcy
W czerwcu 2019 r., ze względu na zaniedbanie obowiązków przez pracownika realizującego projekt, musiałam rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający poinformował mnie, że w przypadku ubiegania się o zamówienie w kolejnych latach mogę podlegać wykluczeniu z udziału w przetargach, na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Czy pomimo tego, że zapłaciłam naliczone kary umowne, będzie można wykluczyć moją firmę z udziału w przyszłych przetargach?
Powody wykluczenia wykonawców, o których mowa w art. 24 ust. 5 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), to katalog fakultatywnych przesłanek, które zamawiający może zastosować, pod warunkiem że takie okoliczności zostaną przewidziane w dokumentach wszczynających postepowanie, tj. w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania i w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jednakże wskazanie na przesłanki fakultatywne wcale nie musi wykluczyć wykonawcy, nawet jeżeli wykonawca oświadczy, że podlega takiemu wykluczeniu. Ustawodawca w art. 24 ust. 8 i dalej w art. 24 ust. 9 upzp przewidział okoliczność tzw. samooczyszczenia się wykonawcy (self-cleaning) w przypadku „drobnych przewinień”.
