Wykonawca zagraniczny w zamówieniach publicznych
Wykonawcą w zamówieniach publicznych może być każdy zainteresowany realizacją zamówienia podmiot. Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) – w ślad za przepisami unijnymi – nie wprowadza ograniczeń podmiotowych innych, niż związane z warunkami zamówienia czy podstawami wykluczenia względem wykonawcy. Istotne jest, że zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami Pzp. Natomiast wykonawcą może być zarówno podmiot krajowy, jak i zagraniczny.
Niniejsze opracowanie przybliży problematykę udziału w postępowaniu wykonawcy, który nie ma siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Brak takiej siedziby w Polsce nie zmienia zasady wpisanej w regulacje Pzp, że zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, przejrzysty i proporcjonalny.
Zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową
Wykonawcą może być osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zamówienia publiczne w UE podlegają podstawowym zasadom równego traktowania i niedyskryminacji. W zakresie zastosowania Traktatów i bez uszczerbku dla postanowień szczególnych, które one przewidują, zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na przynależność państwową.
Dodatkowo, w unijnych dyrektywach w sprawie zamówień publicznych określono minimalne ujednolicone przepisy dotyczące zamówień publicznych. Przepisy te regulują sposób, w jaki organy publiczne i niektóre podmioty świadczące usługi pożytku publicznego kupują towary oraz zamawiają roboty budowlane i usługi. Przepisy i zasady te transponowano następnie do prawa krajowego i mają one bezpośrednie zastosowanie do ofert, których wartość przekracza określoną kwotę. Natomiast zasady dotyczące postępowań mają zastosowanie do wszystkich zamówień – bez względu na ich wartość. Ponadto istotne w tej materii jest Porozumienie w sprawie zamówień rządowych (GPA), które otwiera unijny rynek zamówień publicznych przed stronami porozumienia. Funkcjonuje wreszcie szereg umów o wolnym handlu, które regulują kwestie zamówień publicznych.
