Jak księgować nawiązkę na rzecz komendy PSP
Jesteśmy jednostką budżetową realizująca zadania z administracji rządowej (komenda miejska Państwowej Straży Pożarnej). Zdarzają się przypadki, że osoby fizyczne wyrokami sądów zostają zobowiązane do zapłacenia nawiązki na rzecz naszej komendy za wywołanie niepotrzebnej czynności Państwowej Straży Pożarnej (tzw. fałszywe alarmy). W większości przypadków, mimo naszych wezwań do zapłaty, nawiązka nie zostaje zapłacona. W takim przypadku kierujemy wniosek o egzekucję do komornika. Wraz z wysłaniem wniosku o egzekucję wnosimy opłatę z budżetu komendy na rzecz kosztów egzekucji. Najczęściej od komornika otrzymujemy informację, że dłużnik nie posiada żadnego majątku i nie pracuje lub pracuje, ale wynagrodzenie nie wystarcza na pokrycie zobowiązań. W dalszej kolejności, z uwagi na bezskuteczność egzekucji, komornik umarza postępowanie. Dodatkowo powiadamiamy sąd, że skazany nie wywiązał się z obowiązku. W związku z tym, czy prawidłowe jest księgowanie operacji w następujący sposób:
1. Wpływ wyroku sądowego zasądzającego nawiązkę: 221/720;
2. Informacja od komornika o nieposiadaniu majątku przez dłużnika - odpis aktualizacyjny: 761/290;
3. Umorzenie postępowania przez komornika (należność nieściągalna): 290/221?
