E-doręczenia jako podstawowy kanał wymiany korespondencji
Rząd przyjął projekt ustawy o elektronizacji doręczeń oraz zmianie niektórych innych ustaw. Dokument ten zakłada całkowite „zelektronizowanie” komunikacji między urzędem a obywatelami i firmami. Jak wynika z komunikatu Centrum Informacyjnego Rządu, doręczenie elektroniczne początkowo ma być wprowadzone jako domyślny, ale docelowo jako podstawowy kanał wymiany korespondencji wymagającej potwierdzenia jej nadania lub odbioru.
Rozwój usług cyfrowych i wzrost poziomu informatyzacji podmiotów sektora finansów publicznych sprawia, że coraz większa liczba spraw jest załatwiana drogą elektroniczną. Jednak nadal w przeważającej liczbie przypadków mamy do czynienia z tradycyjną formą wymiany korespondencji. Wynika to przede wszystkim z dużej liczby przepisów, które regulują zasady doręczeń korespondencji - głównie oparte na tradycyjnym sposobie komunikacji. Sprowadza się on do nadania/odbioru papierowej przesyłki poleconej u operatora pocztowego lub osobistego stawienia w urzędzie w celu dokonania określonych czynności. Podejmowane przez urzędy próby przejścia na kompleksową komunikację elektroniczną (np. przy wykorzystaniu ePUAP) na razie nie przynoszą satysfakcjonujących efektów.
Jaki jest cel ustawy
Głównym celem projektu ustawy o elektronizacji doręczeń oraz o zmianie niektórych innych ustaw (dalej: projekt) jest wprowadzenie dostępności usług publicznych w postaci cyfrowej, która ma stanowić formę podstawową wymiany korespondencji.
