Podział zamówienia publicznego na części w zakresie robót budowlanych
Obowiązkiem zamawiającego jest uwzględnienie w ramach jednego postępowania lub kilku procedur opartych na dyspozycji art. 32 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [1] (dalej: PZP) wszystkich jednorodzajowych zamówień, których konieczność realizacji jest mu znana na etapie pierwszego postępowania.

Zamawiający, przystępując do szacowania wartości zamówienia, powinien ustalić z należytą starannością planowaną liczbę usług, dostaw czy też robót budowlanych tego samego rodzaju, które zamierza nabyć, i oszacować ich łączną wartość - niezależnie od tego, czy zamierza je nabyć jednorazowo w ramach jednego postępowania, czy też sukcesywnie w ramach odrębnych postępowań. Kryteriami oceny, czy zachodzi obowiązek łącznego szacowania wartości zamówienia, są: związek funkcjonalny lub podobieństwo przedmiotu zamówienia, możliwość zaplanowania udzielenia tych zamówień w określonym czasie oraz możliwość wykonania zamówienia przez tego samego wykonawcę1.
Definicje robót budowlanych i obiektu budowlanego
Definicje pojęć „roboty budowlane” i „obiekt budowlany” zawarte w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [1] i dyrektywie klasycznej [2] nie są tożsame z definicjami tych pojęć, wskazanymi w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane [3] (dalej: PB).
W art. 3 pkt 7 ustawy PB roboty budowlane zdefiniowano jako: . Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy PZP przez roboty budowlane należy rozumieć: [tj. w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. [4]] . Część czynności, które zgodnie z ustawą PZP zalicza się do robót budowlanych, nie jest objęta zakresem przedmiotowym ustawy PB, np.:
