Ewidencja księgowa dzierżawy kserokopiarki
Jednostka budżetowa zawarła umowę dzierżawy kserokopiarki. Opłaty z tytułu dzierżawy urządzenia to: 1) miesięczna kwota czynszu; 2) wynagrodzenie z tytułu wykonywanych przez dzierżawcę jednostek rozliczeniowych w ciągu miesiąca kalendarzowego ponad liczbę jednostek rozliczeniowych zawartych w czynszu miesięcznym. Na podstawie odczytu licznika otrzymujemy fakturę do zapłaty. Czy należy dzierżawioną kserokopiarkę traktować jako środek obcy, prowadzić ewidencję na koncie pozabilansowym i inwentaryzować ją? Czy traktować dzierżawę kserokopiarki, jako usługę kserokopiarki?
Wynajem lub dzierżawa sprzętu i urządzeń biurowych to coraz częściej spotykany wybór form umów wykorzystywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na potrzeby własnych jednostek. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie kosztów jednostki, jak i bardziej operatywne wykorzystanie swoich możliwości za pomocą dzierżawionego sprzętu.
