Przetarg nieograniczony według nowego Prawa zamówień publicznych
Nowa ustawa z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019) - dalej jako „nowa Pzp" - wejdzie w życie dopiero z dniem 1 stycznia 2021 r., niemniej jednak warto już teraz zwrócić uwagę na nowości i różnice wprowadzone przez ustawodawcę. Procedura przetargu nieograniczonego, jako jednego z dwóch podstawowych trybów udzielania zamówień publicznych przewidzianych dla zamówień o wartości równej lub przekraczającej tzw. progi unijne, nie uległa zasadniczym zmianom z uwagi na fakt, iż podlega ona regulacjom dyrektyw unijnych - a te nie były w ostatnim czasie nowelizowane. Modyfikacji uległy natomiast szczegóły - a wiadomo, że diabeł zawsze tkwi w szczegółach.
Ogólnie można wskazać, iż zmiany wprowadzone do procedury przetargu nieograniczonego wynikają tak naprawdę z dążenia do poprawy dotychczasowych zapisów ustawowych związanych z wprowadzoną uprzednio elektronizacją zamówień publicznych, jak również innych rozwiązań, które w praktyce okazały się nie do końca trafione.
Definicja przetargu nieograniczonego oraz moment wszczęcia i zakończenia postępowania
Istota przetargu nieograniczonego w nowej ustawie jest taka sama jak dotychczas - zgodnie z art. 132 nowej Pzp, jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Ważną zmianą jest natomiast to, iż powyższy tryb będzie stosowany już tylko w postępowaniach o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. Przetarg nieorganiczny jest bowiem przedmiotem regulacji Działu II nowej Pzp, który dotyczy wyłącznie zamówień o takiej wartości. Postępowania krajowe zostały uregulowane odrębnie - w Dziale III, a podstawowym trybem dla takich postępowań będzie - nomen omen - „tryb podstawowy" (art. 275 i nast. nowej Pzp).
