Pełnomocnictwo w zamówieniach publicznych
Definiując krąg wykonawców, przepisy Pzp wskazują, że może nim być osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Taki podmiot może działać sam – i wtedy jego weryfikacja jest stosunkowo prosta. Jednak może również działać przy pomocy ustanowionego pełnomocnika. A taka sytuacja – częsta w praktyce – do właściwej oceny wymaga już odpowiedniej wiedzy. Ponadto przy udziale pełnomocnika może działać również zamawiający. Niekiedy po obu stronach postępowania powoduje to spore zamieszanie.
Zamawiającego najczęściej reprezentuje kierownik zamawiającego – czyli osoba lub organ, który zgodnie z obowiązującymi przepisami, statutem lub umową, jest uprawniony do zarządzania zamawiającym, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez zamawiającego. Kierownik zamawiającego co do zasady odpowiada za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania.
Pełnomocnik zamawiającego – kierownik zamawiającego
Definicja legalna pojęcia „kierownik zamawiającego” (wpisana w art. 7 pkt 7 Pzp) jednoznacznie odsyła do przepisów określających status i regulujących organizację konkretnego zamawiającego. Przy czym chodzi tu zarówno o przepisy ustaw i rozporządzeń, jak i aktów wewnętrznych. A w przypadku podmiotów prawa prywatnego – również o umowy. Kierownikiem zamawiającego może być osoba fizyczna (np. kierownik urzędu) lub organ kolegialny (np. zarząd). Przy czym kierownik zamawiającego ma prawo powierzyć pracownikom zamawiającego (w formie pisemnej) wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności określonych w Pzp. Osoby te działają w ramach pełnomocnictwa.
INTERPRETACJE Definicja z art. 7 pkt 7 Pzp wyłącza z pojęcia kierownika zamawiającego pełnomocników ustanowionych przez zamawiającego. Funkcji kierownika zamawiającego nie będzie sprawował także prokurent, który jest umocowany w oparciu o pełnomocnictwo do działania w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy w sprawach sądowych i pozasądowych związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa (art. 109 k.c). |
