Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym
Aby zapewnić skuteczność doręczenia, organ powinien zachować konsekwencję co do przyjętego sposobu doręczania w prowadzonym postępowaniu administracyjnym. Niedopuszczalne jest doręczanie stronom postępowania niektórych pism w formie tradycyjnej, a innych poprzez zawiadomienie publiczne. Obowiązek zachowania jednorodności potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.
Instytucja doręczenia została uregulowana odpowiednio w rozdziale 8 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Co do zasady pisma, w tym zawiadomienia i wezwania, organ administracji publicznej doręcza za pokwitowaniem, za pośrednictwem operatora pocztowego lub innej upoważnionej osoby lub organu.
Kodeks postępowania administracyjnego, poza tradycyjną formą doręczenia za pośrednictwem wyznaczonego operatora pocztowego, dopuszcza inne formy doręczenia spełniające kryteria ustawowe. W zakresie doręczeń - na zasadach określonych w przepisach k.p.a. - zastosowanie ma doręczenie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz w formie publicznego obwieszczenia, w tym również w innej zwyczajowo przyjętej formie publicznego ogłoszenia lub poprzez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej organu administracji publicznej.
