Nieprawidłowości w uchwale w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Rada gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz art. 81 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej: ustawa o ochronie zabytków) określiła zasady i tryb udzielania dotacji na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków w gminnej ewidencji zabytków.
W uchwale rada gminy postanowiła, że może być udzielona z budżetu gminy dotacja celowa na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych wyszczególnionych w art. 77 ustawy o ochronie zabytków. Legitymacja do ubiegania się o dotację przysługuje podmiotom posiadającym tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego. Dotacja z budżetu gminy może być udzielona w wysokości 100% nakładów koniecznych na wykonanie prac lub robót przy zabytku, na podstawie złożonego wniosku spełniającego wymogi określone w uchwale, przy czym dotację przyznaje rada gminy w formie uchwały, na wniosek wójta gminy. W uchwale ustalony został termin składania wniosków o dotację do 30 czerwca danego roku, w którym udzielona ma być dotacja oraz w każdym czasie w sytuacji, gdy konieczność podjęcia prac lub robót wynika ze zdarzeń losowych powodujących bezpośrednie zagrożenie zabytku lub z innych nadzwyczajnych okoliczności. W podjętej uchwale zobowiązano podmiot otrzymujący dotację do złożenia w terminie 4 tygodni od daty zakończenia realizacji zadania, jednak nie później niż w terminie określonym w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pisemnego sprawozdania merytorycznego z realizacji zadania. W przyjętej uchwale stanowiącej akt prawa miejscowego zawarto postanowienia dotyczące obowiązku stosowania przepisów Unii Europejskiej, to jest Rozporządzenia Komisji nr 1407/2013 z 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis oraz nr 1408/2013 z 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym, oraz regulujące obowiązki podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a ubiegających się o dotację stanowiącą pomoc de minimis do przedstawienia wraz z wnioskiem:
