Spółki samorządowe w czasie epidemii COVID-19
Członkowie zarządów i rad nadzorczych spółek kapitałowych mają możliwość podejmowania decyzji bez osobistego spotykania się. Nie odpowiadają za szkodę członkowie władz spółki, którzy zrezygnują z dochodzenia należności powstałych w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego na skutek okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19.
Nowe rozwiązania w prawie, związane ze skutkami epidemii wywołanej przez wirusa COVID-19, wprowadziła ustawa z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa).
Zarząd podejmuje decyzje „na odległość”
Na podstawie art. 15zzzr ustawy, oświadczenie woli członka organu osoby prawnej - innej niż Skarb Państwa albo jednostka samorządu terytorialnego - może zostać złożone w formie dokumentowej. Dodatkowo, posiedzenia organów osób prawnych mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej - bez konieczności jednoczesnej obecności członków tych organów.
