Badanie i ocena ofert w nowym Pzp
Nowe Prawo zamówień publicznych, które wejdzie w życie z początkiem 2021 roku, wyraźnie rozdziela czynności składania i otwarcia ofert oraz badania i oceny ofert od czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. Niemniej jednak, poza kosmetyką zapisów, dotychczas stosowane regulacje nadal będą funkcjonować w obiegu prawnym.
W ustawie z 11 września 2019 r. ‒ Prawo zamówień publicznych (dalej: nowe Pzp) w nowym kształcie przyjęto rozwiązania prawne zasadniczo podobne do tych obowiązujących dotychczas w zakresie wyjaśniania treści ofert, przedmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów i oświadczeń, poprawiania w nich omyłek oraz wyjaśniania rażąco niskiej ceny albo kosztu. Tożsame, co do zasady, pozostają także znane dotychczas podstawy odrzucenia oferty.
Wprowadzone w Pzp zmiany, w odniesieniu do dotychczas obowiązującego stanu prawnego, możemy odnotować w przepisie art. 226 nowego Pzp. Nie ma tu rewolucji, nastąpiło raczej dostosowanie do innych, nowo wprowadzonych regulacji prawnych. Ustawodawca zrezygnował z czynności wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu na rzecz odrzucenia oferty wykonawcy podlegającego wykluczeniu. Zmieniły się także regulacje w zakresie badania warunków formalnych związanych ze złożeniem ofert, tj. złożenia ich w odpowiednim terminie. Wpływ na taki kształt art. 226 nowego Pzp miała przede wszystkim zastosowana w nowym Pzp zmiana terminologii. W tym zakresie możemy wskazać wprowadzenie nowego pojęcia dokumentów zamówienia m.in. na określenie dotychczas znanej specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zapisy odnoszące się do podstaw odrzucenia oferty, wskazane w art. 226 nowego Pzp, wynikają również z nowych regulacji prawnych związanych ze znowelizowaną ustawą z 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1560; ost. zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 2248).
