Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2020-04-27

Zmiany w zatrudnieniu pracowników administracji rządowej i samorządowej wprowadzone przez tarczę antykryzysową 2.0

Pracownicy samorządowi mogą być przenoszeni czasowo do pracy w jednostkach pomocy społecznej. Osoby zatrudnione w administracji rządowej na etatach mogą mieć natomiast czasowo gorsze warunki zatrudnienia lub w ogóle stracić pracę. To rozwiązania zawarte w tzw. tarczy antykryzysowej 2.0, której większość przepisów zaczęła obowiązywać 18 kwietnia 2020 r.

Tarcza antykryzysowa 2.0 to potoczna nazwa ustawy z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Zmieniła ona wiele aktów prawnych, w tym ustawę z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: specustawa). W efekcie od 18 kwietnia 2020 r. pracownicy samorządowi mogą być - w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii koronawirusa - przenoszeni do innej pracy niż zapisana w ich umowach o pracę.

Znacznie mniej korzystne regulacje wprowadzono w przypadku osób pozostających w stosunkach pracy w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędach obsługujących członków Rady Ministrów, urzędach obsługujących organy administracji rządowej w województwie, a także w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów, ministra kierującego działem administracji rządowej lub wojewodę. Osoby te mogą zostać włączone do programu zmniejszania zatrudnienia lub czasowego stosowania mniej korzystnych warunków pracy niż wynikające z podstawy nawiązania stosunku pracy. Czy tak się stanie? To zależy od dwóch decyzji. Najpierw - rządu, który na podstawie informacji o zagrożeniu finansów publicznych z powodu negatywnych skutków gospodarczych COVID-19 uzna za konieczne ograniczyć koszty wynagrodzeń osobowych w administracji rządowej i wyda rozporządzenie, określając podmioty zobowiązane do realizacji jednej z tych form ograniczeń. Następnie - podmiotu wskazanego w rozporządzeniu, który wytypuje pracowników włączanych do programu redukacji zatrudnienia lub pogorszenia warunków zatrudnienia, jaki będzie przez niego realizowany (art. 15zzzzzo specustawy).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00