Spółki komunalne a tarcza antykryzysowa
Samorząd terytorialny wiele ze swoich zadań własnych - przede wszystkim tych mieszczących się w ramach zadań użyteczności publicznej - wykonuje za pośrednictwem spółek komunalnych. Wprawdzie zadania użyteczności publicznej co do zasady nie są wykonywane w celu osiągnięcia zysków, lecz w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, ale niewątpliwie szczególna sytuacja ekonomiczno-społeczna powstała w następstwie epidemii COVID-19 może dotknąć także takie spółki. Czy spółki komunalne - biorąc pod uwagę ich szczególny status i wątpliwości co do tego, czy prowadzą one działalność gospodarczą - są uprawnione do skorzystania z poszczególnych rozwiązań tzw. tarczy antykryzysowej? Na takie pytanie niestety nie ma jednej generalnej odpowiedzi. Należy jednak przede wszystkim zauważyć, że bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na to, jak na nie odpowiemy, jest fakt, że poszczególne rozwiązania tarczy kierowane są do podmiotów różnie nazywanych przez przepisy.
Szczególne rozwiązania tzw. tarczy antykryzysowej dostępne dla podatników (płatników)
Duża część szczególnych regulacji tarczy antykryzysowej, czyli ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: ustawa COVID), to przepisy, z których mogą skorzystać „podatnicy”, bądź płatnicy. Taki charakter mają w zasadzie wszystkie rozwiązania wprowadzone tarczą antykryzysową do przepisów ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop).
