Nabywanie nieruchomości przez gminę
Gmina może nabywać prawa do nieruchomości na wolnym rynku, o ile organ wykonawczy gminy przestrzega zasad prawidłowej gospodarki i działa w ramach wytyczonych przez radę gminy w uchwale o zasadach nabywania nieruchomości lub uchwale wyrażającej zgodę na nabycie prawa własności konkretnej nieruchomości. Jakie czynności cywilnoprawne powinny zostać dokonane, aby nabycie nieruchomości było skuteczne?
Gmina będąca jednostką samorządu terytorialnego (JST) jako osoba prawna może być podmiotem praw i obowiązków, w tym właścicielem nieruchomości. W praktyce istnieje wiele źródeł czy też sposobów pozyskiwania nieruchomości. Gmina co do zasady dokonuje nabycia poprzez przejęcie nieruchomości w związku z utworzeniem lub zmianą granic gminy w wyniku decyzji Rady Ministrów podjętej na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej czy też w wyniku przekazania przez administrację rządową na zasadach określonych przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia. Opcjonalnie nabycie może odbyć się również w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej, przez inne czynności prawne, a także w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami - np. ustawą z 8 marca 1990 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.) czy ustawą z 21 sierpnia 1997 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe, w myśl art. 44 ustawy z 12 października 1994 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.).
W artykule omówimy zagadnienie nabywania przez gminę nieruchomości w drodze czynności cywilnoprawnych z uwzględnieniem zachowania odpowiednich procedur związanych z reprezentacją gminy, zgodami innych organów oraz znaczeniem i charakterem kontrasygnaty skarbnika.
