Podobieństwa i różnice telepracy oraz pracy zdalnej
W obu formach praca może być świadczona w każdym innym miejscu niż tym, w którym jest stale wykonywana, zwłaszcza poza siedzibą pracodawcy. Jednak jest to jedna z nielicznych cech wspólnych. Odmienności są efektem kodeksowego sformalizowania telepracy i funkcjonowania pracy zdalnej na minimalistycznych warunkach ustawowych.
Różnice zaczynają się od celów wprowadzenia obydwu instytucji. Telepraca miała uelastycznić formy wykonywania pracy, natomiast praca zdalna - przeciwdziałać COVID-19. To decyduje o ich odmiennym charakterze. Telepraca jest instytucją stałą w tym sensie, że może być zastosowana w dowolnym czasie na warunkach określonych w rozdziale IIb (art. 67-art. 67) działu II ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.). Praca zdalna została natomiast włączona do porządku prawnego w ramach działań antykoronawirusowych. Stąd art. 3 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: specustawa) najpierw ograniczał się wyłącznie do wyposażenia pracodawcy w możliwość zastosowania takiego rozwiązania, a następnie od 24 czerwca 2020 r. został uzupełniony o warunki jego wdrożenia, lecz w minimalnym zakresie.
