Problemy legislacyjne gminy w związku z uchwałą w sprawie ogrzewania ekologicznego
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Wójt gminy chce podjąć działania ukierunkowane na ochronę środowiska poprzez przyznanie dotacji na wymianę źródeł ciepła na ekologiczne, w tym na biomasę. Przygotowano już wstępny projekt specjalnej uchwały dotacyjnej w oparciu o delegację ustawową z art. 403 ust. 5 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (dalej: Prawo ochrony środowiska).
W ramach uchwały pojawiły się jednak zapisy, które mogą być problematyczne.
Po pierwsze, w założeniu radnych pomoc dotacyjna ma być skierowana do ograniczonego kręgu podmiotów, tj. tylko do osób fizycznych będących właścicielami domów na terenie gminy. Po części jest to uzasadnione sytuacją budżetową spowodowaną ograniczonymi możliwościami budżetu z powodu COVID-19.
Po drugie, dotacje mają objąć inwestycje rozpoczęte i zrealizowane już od 1 marca br., czyli w trakcie aktualnego nadal stanu epidemii spowodowanej COVID-19.
Jako podstawę prawną całego projektu uchwały wskazuje się m.in. na art. 403 ust. 5 Prawa ochrony środowiska oraz na art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 1, art. 18 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym).
Oba założenia legislacyjne są jednak wadliwe. W pierwszym przypadku przepisy nie pozwalają na ograniczanie prawa do dotacji dla poszczególnych grup beneficjentów.
W drugim - objęcie dotowaniem inwestycji zrealizowanych przed wejściem w życie uchwały i przed podpisaniem umowy stanowi naruszenie istoty dotacji celowej, która może być wydatkowana jedynie na zadania realizowane po dacie zawarcia umowy dotacyjnej.
