Uchwała w sprawie statutu nieważna bez konsultacji
Obowiązujące przepisy wprost wskazują, że uchwała rady w sprawie nadania statutu sołectwa może zapaść, o ile wcześniej zostały przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami. To wymóg obligatoryjny. Pominięcie procedury konsultacji skutkuje nieważnością wadliwie uchwalonego aktu prawa miejscowego.
Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) w art. 35 ust. 1 wyraźnie wskazuje, że organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Instytucja konsultacji społecznych została również wskazana w art. 5a ust. 1 u.s.g. Przepis ten należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy. Konsultacje z mieszkańcami gminy przeprowadza się w każdym przypadku przewidzianym ustawą oraz dowolnie w innych sprawach ważnych dla gminy.
