Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym - Art. 21a
1
Powyższy przepis jest kolejnym z przepisów wprowadzonych ustawą z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. Wszedł w życie 31 stycznia 2018 r. Przepis budził wiele wątpliwości, zwłaszcza z uwagi na nieostrość pojęć takich jak "zadania organizacyjne", "zadania prawne" czy "inne zadania związane z funkcjonowaniem rady gminy". Często, zwłaszcza w niewielkich gminach, trudno jest zadania pracowników podzielić na te, które dotyczą funkcjonowania rady gminy, i na te dotyczące obsługi wójta. Często ci sami pracownicy wykonują obowiązki i na rzecz wójta i urzędu go obsługującego oraz na rzecz obsługi rady gminy. Taki dualizm pociąga za sobą także konsekwencje w postaci podległości jednego pracownika dwóm organom - wójtowi, oraz jak wynika z art. 21a, w sprawach związanych z funkcjonowaniem rady gminy - przewodniczącemu rady gminy. Artykuł 7 pkt 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych jednoznacznie wskazuje, że:
