Ochrona danych osobowych osoby wpłacającej gotówkę z kasy na rachunek bankowy
PROBLEM: W momencie wpłaty środków finansowych z kasy na rachunek bankowy jednostki budżetowej pracownicy banku żądają podania numeru PESEL, numeru dowodu osobistego i adres zamieszkania. Czy mają do tego prawo? Jak to się ma do ciągłego ostrzegania, żebyśmy chronili nasze dane?
ODPOWIEDŹ: Pracownicy banku jak najbardziej są umocowani do żądania podawania od wpłacającego środki pieniężne danych identyfikujących jego tożsamość. Przepisy RODO w tym zakresie nie mogą stanowić absolutnej ochrony danych osobowych, bowiem w pewnych okolicznościach stosowanie RODO podlega ograniczeniom, tak jak w podanym stanie faktycznym, z uwagi na istnienie odrębnych regulacji prawnych legalizujących przetwarzanie danych osobowych przez dostawców usług płatniczych, w tym banki.
UZASADNIENIE: Warto wspomnieć, że odpowiedzi na podane zapytanie nie znajdziemy w przepisach dotyczących funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. W konsekwencji, jakkolwiek jednostki budżetowe obowiązane są stosować wiele różnych regulacji - ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości czy wreszcie wewnętrznej polityki rachunkowości danej jednostki, to punktem wyjścia dla oceny podanej problematyki będą przede wszystkim regulacje prawne ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (dalej: ustawa - Prawo bankowe), rozporządzenia z 20 maja 2015 r. Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1781/2006 (dalej: rozporządzenie w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych) i pośrednio regulacje RODO, czyli rozporządzenia z 27 kwietnia 2016 r.
