Zmiana terminu realizacji projektu – uprawnienia beneficjenta
Z końcem ubiegłego roku przestał obowiązywać przepis wydłużający termin realizacji projektów unijnych, który funkcjonował na gruncie specjalnej ustawy funduszowej. Z mocy samej ustawy wymagany termin zakończenia realizacji projektów był odpowiednio przesunięty w związku z ograniczaniem negatywnego wpływu wystąpienia COVID-19. Stan epidemii wciąż obowiązuje, ale przedmiotowa regulacja już nie. Czy w takiej sytuacji beneficjenci środków unijnych dysponują alternatywnym rozwiązaniem?
W odpowiedzi na pierwszą falę epidemii COVID-19 do porządku prawnego - ustawą o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 (dalej: specustawa) - przepisem art. 13 wydłużono automatycznie o 90 dni termin realizacji projektów. Dodatkowo w przypadkach szczególnych możliwe było złożenie wniosku o wydłużenie tego terminu nawet do końca 2023 r. Rozwiązanie to dawało beneficjentom pewien komfort działania przy realizacji projektów w trudnych warunkach powodowanych stanem pandemii. Niestety regulacja ta została wycofana - art. 13 specustawy został uchylony w związku z art. 1 pkt 5 ustawy z 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. oraz niektórych innych ustaw. Taki stan rzeczy w praktyce utrudnia sytuację beneficjentów. Rozwiązaniem, które w takim przypadku może być zastosowane na gruncie obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, jest możliwość - na wniosek beneficjenta - zmiany realizowanej umowy o dofinansowanie projektu (odpowiednio decyzji o dofinansowanie projektu). Taką możliwość przewiduje przepis art. 12 specustawy (ten na szczęście nie został uchylony).
