Zmiany w przepisach o utrzymaniu czystości i porządku
Czekają nas kolejne zmiany regulacji w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Najnowszy projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przewiduje m.in. opcję odejścia od odpowiedzialności zbiorowej w rozliczaniu śmieci oraz zmiany w dokonywanych naliczeniach opłat za gospodarowanie odpadami. Dodatkowo wprowadzone mają być nowe sankcje karne i administracyjne za zaśmiecanie, a te już funkcjonujące w porządku prawnym będą wyższe.
Jak deklaruje projektodawca najnowszej nowelizacji ustawy śmieciowej, celem nadrzędnym proponowanych zmian jest wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie obniżenia kosztów funkcjonowania i usprawnienia gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi. Nowe przepisy mają dodatkowo ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie gospodarki odpadami, w tym poprawić dostęp do instalacji przetwarzających odpady komunalne.
Przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt ustawy) to kolejna nowelizacji przepisów w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z założeniami resortu klimatu i środowiska nowo proponowane regulacje konsekwentnie mają uzupełniać wcześniejsze zmiany wprowadzone zarówno do ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), jak i do ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (dalej: u.o.), które weszły w życie 31 grudnia 2020 r. na podstawie ustawy z 17 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2361).
