Przewodnik po planowanych zmianach w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawie o odpadach i innych powiązanych zmianach przepisów
Pod koniec 2020 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło długo oczekiwany przez środowisko samorządowe projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy o odpadach i innych ustaw. Celem zmian jest przede wszystkim obniżenie kosztów funkcjonowania gminnych systemów gospodarowania odpadami oraz ułatwienie gminom prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie gospodarki odpadami. Zmiany mają także zapewnić poprawę dostępu do instalacji przetwarzających odpady komunalne.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska zdecydowało się na sporą nowelizację przepisów dotyczących czystości i porządku w gminach.
Zmiany obejmą:
- ustawę z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ucpg),
- ustawę z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (dalej: uo),
- ustawę z 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (dalej: kw),
- ustawę z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (dalej: kk).
ZMIANY W USTAWIE O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH
Poszerzenie zakresu podmiotowego obowiązywania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Aktualnie wszelkie obowiązki związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi ciążą na właścicielach nieruchomości. Nowelizacja zmieni ten stan rzeczy i wprowadzi do ustawy przepisy określające obowiązki wytwórców odpadów w zakresie gospodarowania odpadami (nowy rozdział 2a ucpg). Zostaną one omówione w dalszej części artykułu. Ponadto nowelizacja rozszerzy krąg podmiotów objętych ustawą także o właścicieli lokali w budynkach wielolokalowych, w których ustanowiono odrębną własność lokali lub osoby faktycznie zamieszkujące lub użytkujące ten lokal, jak również o osoby, którym służy spółdzielcze prawo do lokalu, lub osoby faktycznie zamieszkujące lub użytkujące lokale należące do spółdzielni mieszkaniowej.
